Missionskyrkan i Storvik

Av Ingvar Carles

Den kraftiga väckelsen som drog fram på 1880-talet resulterade i att de troende i Storviks by och stationssamhället bildade en egen krets av Ovansjö Missionsförsamling som hade sitt missionshus i Österberg. Detta ägs nu av Möbelberget.

Kretsen beslutade i januari 1886 att bygga ett missionshus på en skänkt tomt efter Kung Oskars väg. Genom samfällda ansträngningar och stor offervillighet kunde missionshuset invigas redan på hösten samma år.

Sista gudstjänsten där hölls hösten 1920 varefter lokalen övertogs av Frälsningsarmén. Huset revs omkring 1980.

Ny gudstjänstlokal

På nyårsdagen 1919 beslutade Ovansjö Missionsförsamling att bygga en ny samlingslokal i Storvik som bättre motsvarade tidens krav på en ändamåls-enlig och större gudstjänstlokal. Den nya kyrkan skulle byggas på tomten intill den tidigare byggda pastorsbostaden efter Landsvägen, och planerades för 500 platser i stora salen och 200 i lilla salen, två lägenheter och köksutrymmen.

Kyrkan byggdes på löpande räkning. Den ekonomiska krisen i samhället, konkurser och arbetslöshet gjorde att kyrkan blev mycket dyrare än beräknat. Kostnaden blev 167 363,86 kronor, i dag cirka 20 miljoner.

Kyrkan invigdes 1:a advent 1920 med en konsert och välbesökta möten. Det berättas att besökarna fastnat i de nymålade bänkarna när samlingarna var slut.

Trots stor offervillighet till bygget återstod en skuld på 107 000 kronor som församlingens cirka 100 medlemmar inte kunde klara och som banken inte lånade ut. Församlingen begärde då hjälp från Svenska Missionsförbundet som först krävde att pastorsbostaden skulle säljas och sedan lovade att göra en riksinsamling för Storvik. Den inbringade 12.000 kr.

Eftersom problemen kvarstod åtog sig sångaren J. A. Hultman att vid sina konserter göra en extra insamling för Storvik som inbringade 24.000 kr. Här finns mer att läsa om Johannes Alfred Hultman, "Solskenssångaren Hultman".

Upprustning

Till kyrkans 60-årsjubileum 1980 rustades stora salen för över 100 000 kr. Samtidigt gjordes en insamling som betalade både upprustningen och den återstående låneskulden från 1920 på 40 000 kr.

Förutom församlingens egen verksamhet har Lilla salen använts som skollokal på 1940-talet. Det 10 meter höga tornet revs 1962 på grund av att det förorsakade sprickor i stora salens tak vid kraftig blåst.

Lokaler för ungdomsarbetet ordnades i undervåningen på 1960-talet. Många  barn och ungdomar samlades.

Foto: Per Nordkvist

Ny ägare

Bro Manskör köpte fastigheten 1 oktober 2004 och ändrade namnet till LYRAN.

Församlingen såg mycket positivt på att den stora byggnaden kan bevaras och de fina lokalerna kan fortsätta att vara till nytta för Storviksbygden.

Storviks Missionsförsamling upphörde 2005 och medlemmarna gick in i Kanalkyrkans församling i Sandviken.

Foto: Per Nordkvist

Handslaget som bekräftar försäljningen